Sirtuiny – tajna broń w walce ze starzeniem się

Badania nad ich fenomenem trwają od lat, a wyniki są coraz bardziej zaskakujące. Już dziś naukowcy potwierdzają, że sirtuiny stanowią klucz do zachowania młodego wyglądu i długowieczności. Brzmi obiecująco? 

Warto zapamiętać to obco brzmiące słowo, zwłaszcza jeśli zależy Ci na długim życiu i młodym wyglądzie. I nie chodzi tu wcale o nowy składnik kosmetyków, kolejny produkt „super food” czy suplement diety. 

Czym są sirtuiny? 

Sirtuiny to białka, czyli enzymy,  występujące u wszystkich organizmów żywych. U ssaków wykryto aż 7 ich typów, a każdy z nich różni się pełnioną funkcją i aktywnością. Ich znaczenie okazało się ogromne, zwłaszcza z punktu widzenia procesów metabolicznych oraz starzenia się i wzrostu komórek. Sirtuiny uruchamiają także mechanizmy naprawcze DNA. Odpowiadają zatem za wiele procesów ważnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym m. in. za zachowanie zdrowia i witalności. 

Zła wiadomość jest taka, że ich aktywność obniża się z wiekiem. Dobrych wieści dostarczają nam natomiast naukowcy, którzy potwierdzają, że można je aktywować i stymulować w określonych warunkach. Są na to dwa, naukowo potwierdzone i stosunkowo proste, sposoby. 

Po pierwsze – kalorie   

To jedno z najbardziej niezwykłych odkryć. Naukowcy dowiedli, że drastyczne obniżenie dziennego spożycia kalorii, nawet o 30-50%, powoduje wzrost aktywności sirtuin. Mechanizm ten nie jest do końca wyjaśniony, ale badania, zarówno na zwierzętach, jak i ludziach, są jednoznaczne.  Najprawdopodobniej jest to skutek uboczny wejścia organizmu w tryb kryzysowy, który jest spowodowany głodem. Dzięki temu obserwujemy spowolnienie procesu starzenia się i zatrzymanie niszczenia komórek nerwowych, a nawet ich odbudowy. 

Po drugie – polifenole 

Drugi sposób jest jeszcze bardziej obiecujący. Okazuje się, że poziom sirtuin można podnosić za pomocą dobrze poznanych związków, znajdujących się w niektórych roślinach jadalnych. Te związki to  polifenole, które same w sobie mają m. in. działanie antyoksydacyjne, ochronne i przeciwzapalne, a nawet przeciwnowotworowe. Lista ich zalet jest długa, a znaleźć je możemy w wielu warzywach i owocach. 

Do najbardziej znanych i skutecznych w aktywizacji sirtuin polifenoli należy resweratrol, który znajdziesz w czerwonych winogronach, czerwonym winie, orzechach ziemnych, żurawinie, morwie, borówkach, czarnej porzeczce i kakao. Inne znajdują się w większości warzyw krzyżowych (m. in. wszelkich odmianach kapusty, brokułach i jarmużu), w jabłkach, gruszkach, cebuli i kaparach. Znajdują się także w soi i ziarnie żyta oraz  w curry. 

Syntetyczne odpowiedniki

Nie wiemy jeszcze czy syntetyczne aktywatory sirtuin działają w podobny sposób. Nadal prowadzone są nad nimi badania. Jeśli uda się potwierdzić ich skuteczność, będzie to bardzo duży krok w walce z nowotworami i chorobami związanymi z uszkodzeniem komórek nerwowych, w tym chorobami Alzheimera i Parkinsona. Jeśli jednak możemy w naturalny sposób pobudzić te niezwykłe białka do działania, to czemu tego nie zrobić? Zarówno okresowe głodówki, jak i dieta bogata w polifenole są w zasięgu naszych możliwości w każdej chwili. Naturalne sposoby są tanie, a przede wszystkim skuteczne. 

Na koniec warto dodać, co hamuje aktywność sirtiun. Badania potwierdziły, że jest to zbyt duże spożywanie węglowodanów i tłuszczów oraz cukrów prostych i fruktozy. To kolejny sygnał, że zrównoważona dieta, w której dominują warzywa i owoce, jest najskuteczniejszą bronią w walce w chorobami, nadwagą i starzeniem się. 

PL
EN PL