FAQ

Frequently Asked Questions

Dieta Dr Ewy Dąbrowskiej® jako koncepcja zdrowego stylu życia, z zachowaniem każdego z jej etapów, jest przeznaczona dla wszystkich; zarówno dla tych, którzy chcą schudnąć, jak i tych, którzy chcą przybrać na wadze lub zdrowo się odżywiać, utrzymując swoją prawidłową masę ciała. Wystarczy, że będziesz konsekwentnie realizować etapy diety, a uzyskasz rezultaty, które  sobie założysz.

Kawa uzależnia, przy próbie przerwania picia kawy często występują objawy odstawienia (kryzysy), a post może Ci pomóc w pokonaniu różnych nałogów, także kawy. Nie poleca się picia kawy w trakcie postu z wielu względów, m.in. dlatego, że kofeina jest stresogenem. Nawet jedna filiżanka kawy zwiększa stężenie adrenaliny o 200%, a kortizolu o 30%. Może powodować pobudzenie, niepokój, arytmię, bóle głowy, nadciśnienie, problemy żołądkowe, a w efekcie może doprowadzić do tzw. zespołu wypalenia, czyli uczucia osłabienia, w wyniku nadmiernego wyczerpania nadnerczy. Kortizol obniża neuroprzekaźnik GABA, co może powodować problemy ze snem, kortizol może też zaburzać hormony tarczycy.
Kawa ma właściwości zakwaszające, może wypłukiwać z moczem szereg minerałów (magnez, wapń, żelazo, cynk, potas), kofeina zwiększa produkcję kwasu solnego, co mogłoby powodować niepożądane na poście uczucie głodu. Kofeina wymaga wątrobowego odtrucia, które może trwać nawet do 12 godzin, co na poście utrudnia procesy detoksykacji.

Podczas karmienia piersią nie zaleca się przeprowadzać postu. Jeśli dziecko oprócz pokarmu matki otrzymuje także inny pokarm, wtedy matka może podejmować krótkie posty.

Warzywa i owoce dostarczają dużej ilości wody, która ma nieprzeciętne właściwości, z tego powodu, że jest pełna bioaktywnych substancji, w tym enzymów, które pochodzą z surowych roślin. W trakcie postu zaleca się picie około 30 ml wody na 1 kg masy ciała. W ciągu dnia wypijaj około 1,5 - 2,5 l wody, co pozwoli na skuteczne usuwanie toksyn z organizmu.  Może to być woda przegotowana, mineralna, źródlana, macerowana z owocami i ziołami. Nie popijaj posiłków, pij przynajmniej 30 minut przed posiłkiem lub 30 minut po jego spożyciu.

Osoby na diecie wegetariańskiej (bezmięsnej) są zdrowsze, niż na diecie mięsnej. Spożywanie mięsa wiąże się z rozwojem wielu chorób, m.in. miażdżycy, cukrzycy i nowotworów, co wykazał słynny program The China Study pod kierownictwem Collina Campbella. W związku z tym warto byłoby, aby osoby chorujące na cukrzycę, miażdżycę, czy nowotwory, przeszły na dietę bezmięsną, bogatą w warzywa, owoce, nasiona, orzechy.  

Osoby zdrowe muszą rozważyć i wybrać odpowiedni model żywienia, ważne jest, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników pokarmowych. Jeśli decydujesz się, aby źródłem białka były produkty zwierzęce (mięso, jajka, nabiał) to pamiętaj, aby pochodziły od zwierząt karmionych w sposób naturalny (trawą). Warto też wykluczyć produkty, które wskazał test nietolerancji pokarmowej np. Food Detective, bo może okazać się, że masz nietolerancję nabiału, czy jajek i wówczas niezależnie od źródła ich pochodzenia  nie będą dla Ciebie dobrym pokarmem; możesz mieć z tego powodu szereg dolegliwości, a nawet choroby z typu autoagresji.

Wówczas warto zastąpić nabiał, odpowiednikami roślinnymi np. mlekiem kokosowym, serkiem tofu. Warto też pamiętać, że spożywanie białka zwierzęcego aktywuje w naszym organizmie czynnik wzrostu zwany IGF-1, który może stymulować różnego rodzaju choroby rozrostowe (nowotwory, przerost prostaty, kardiomiopatia, zwyrodnienia stawów). W takich przypadkach post warzywno-owocowy może odwrócić tego rodzaju choroby, gdyż hamuje ten czynnik. 

Cukier powstaje w wyniku przemysłowego przetworzenia buraka cukrowego i tak jak sam burak cukrowy jest zdrowym pokarmem, to wyekstrahowany z niego cukier nie zasługuje na miano pokarmu, gdyż jest jedną z największych toksyn, która zaburza trzy główne “sterownie” w organizmie, a więc układ nerwowy, immunologiczny i hormonalny. Dodatkowo zwiększa w mózgu morfinę i serotoninę, co powoduje dobre samopoczucie, jednak prowadzi do uzależnienia. Cukier działa stresogennie, a w związku ze zwiększeniem poziomu insuliny, prowadzi do otyłości, miażdżycy, udarów, cukrzycy. Niekorzystnie obniża odpornośc organizmu, co może prowadzić, nie tylko do próchnicy zębów, ale także częstych infekcji, zwłaszcza   drożdżycy (candidiaza). Sprzyja również rozwojowi chorób z autoagresji, takich jak: gościec, toczeń, stwardnienie rozsiane, choroba Hashimoto.  W każdym przypadku warto rezygnować ze słodyczy i słodkich przekąsek, a w ich miejsce wybierać pokarmy zawierające naturalne cukry, takie jak: słodkie owoce, orzechy, migdały, czy miód.

Najzdrowsza jest żywność surowa, która jest pełna substancji bioaktywnych, a w tym enzymów, usprawniających nasze przemiany. Gotowanie niszczy enzymy i obniża wartość bioaktywną pokarmu. Badanie eksperymentalne wykazały, że jeśli przez dłuższy czas zwierzęta były karmione wyłącznie gotowanymi warzywami i owocami to nie przeżywały. W każdym przypadku warto w naszym menu zwiększyć ilość surowizn i wprowadzić zwyczaj krótkiego gotowania na parze. Gotowanie warzyw i owoców zwiększa ich indeks glikemiczny, co oznacza, że takie pokarmy w większym stopniu, niż surowe zwiększają poziom cukru i insuliny we krwi. Nie jest to korzystne zjawisko na poście. Również nasze doświadczenia z dietą opartą wyłącznie na gotowanych warzywach i owocach, nie dawały korzyści leczniczych, dlatego też rośliny gotowane powinny stanowić jedynie nieduży dodatek do diety.

Post warzywno-owocowy ma stosunkowo niewiele przeciwwskazań. Jednakże najważniejsze z nich to:

  • trudny do opanowania lęk przed dietą (stres z tym związany uniemożliwi ustrojowi pełne wykorzystanie własnych samouzdrawiających mechanizmów);
  • ciąża i karmienie;
  • okres dzieciństwa, a u dziewcząt także dojrzewania;
  • stosowanie leków immunosupresyjnych (hormonalnych, sterydowych , cytostatyków);
  • choroba Addisona;
  • ostra porfiria;
  • Choroby wyniszczające (krańcowa niewydolność narządów, choroba nowotworowa w stadium zaawansowanym);
  • choroby związane z przyspieszonym metabolizmem jak nadczynność tarczycy;
  • po transplantacji narządów;
  • ciężkie depresje.

Zdecydowanie tak. Jeżeli masz możliwość, korzystaj z żywności ekologicznej, kupowanej od lokalnych producentów lub na bazarach. Nie tylko z owoców i warzyw, ale również  ryb, nabiału i jaj, czy drobiu. Korzystaj z certyfikowanych źródeł, wolnych od nawozów, antybiotyków i pestycydów. Zwracaj uwagę na skład kupowanych produktów. Poświęć więcej czasu, aby przeczytać etykiety najczęściej kupowanych produktów spożywczych. Pamiętaj, że im krótszy skład, tym bardziej wartościowy produkt.

Przygotowanie do postu jest bardzo ważnym etapem, który sprawia, że przyzwyczajasz swój organizm do zmiany sposobu odżywiania i rozpoczynasz wstępne oczyszczanie organizmu. Dzięki tej fazie łatwiej będzie Ci przejść przez post, zyskasz więcej energii, poprawisz samopoczucie i zyskasz lepsze efekty w redukcji masy ciała. Dzięki wprowadzeniu systematycznego rytmu posiłków łatwiej będzie przyzwyczaić się do ograniczeń podczas postu.

Posty przerywane to stosowanie ograniczeń kalorycznych w różnych amplitudach czasowych, tygodniowych, dziennych czy dobowych. Najbardziej popularne schematy włączania postu do schematu żywieniowego to:

  • okna żywieniowe (gdzie post jest stosowany w rytmie dziennym - czyli spożywanie posiłków ograniczasz do uściślenia czasu w rytmie dobowym. Możesz rozłożyć posiłki na dwa cykle - 12 godzin, kiedy jesz oraz 12 godzin kiedy nie przyjmujesz pokarmów - dopuszczalne jest picie wody czy herbaty). Okna żywieniowe są częstym schematem posiłków w ośrodkach z dietą dr Dąbrowskiej - zarówno podczas etapu postu, jak również żywienia pełnowartościowego. Godziny spożywania posiłków w ośrodkach to 9.00 śniadanie, 13.00 obiad, 17.30 - 18.00 kolacja. Wprowadzenie rytmu spożywania posiłków i konsekwentne jego stosowanie przynosi świetne rezultaty.
  • plan 5:2 (w ramach którego stosujemy ograniczenia kaloryczne 2 dni w tygodniu: tu świetnie sprawdza się aplikacja, w której sprawnie i systematycznie możesz wybrać np. postne piątki i wtorki) - znany jako dieta 5:2 dr. Michaela Mosleya. Jedna z najpopularniejszych form wprowadzania restrykcji kalorycznych w Europie we współczesnym stosowaniem postu w redukcji wagi.
  • post okresowy, w ramach którego raz na określony czas wprowadzasz post np. Na kilka dni, czy w ekstremalnych przypadkach tygodni. Ten rodzaj postu jest ściśle powiązany z praktykami religijnymi, np. wielki post, adwent.

Zachęcam do przeczytania artykułu : Post cofa choroby i cierpienia. Może być dla nas ratunkiem 

Dieta Dr Ewy Dąbrowskiej® jako koncepcja zdrowego stylu życia, z zachowaniem każdego z jej etapów, jest przeznaczona dla wszystkich; zarówno dla tych, którzy chcą schudnąć, jak i tych, którzy chcą przybrać na wadze lub zdrowo się odżywiać, utrzymując swoją prawidłową masę ciała. Wystarczy, że będziesz konsekwentnie realizować etapy diety, a uzyskasz rezultaty, które  sobie założysz.

Kawa uzależnia, przy próbie przerwania picia kawy często występują objawy odstawienia (kryzysy), a post może Ci pomóc w pokonaniu różnych nałogów, także kawy. Nie poleca się picia kawy w trakcie postu z wielu względów, m.in. dlatego, że kofeina jest stresogenem. Nawet jedna filiżanka kawy zwiększa stężenie adrenaliny o 200%, a kortizolu o 30%. Może powodować pobudzenie, niepokój, arytmię, bóle głowy, nadciśnienie, problemy żołądkowe, a w efekcie może doprowadzić do tzw. zespołu wypalenia, czyli uczucia osłabienia, w wyniku nadmiernego wyczerpania nadnerczy. Kortizol obniża neuroprzekaźnik GABA, co może powodować problemy ze snem, kortizol może też zaburzać hormony tarczycy.
Kawa ma właściwości zakwaszające, może wypłukiwać z moczem szereg minerałów (magnez, wapń, żelazo, cynk, potas), kofeina zwiększa produkcję kwasu solnego, co mogłoby powodować niepożądane na poście uczucie głodu. Kofeina wymaga wątrobowego odtrucia, które może trwać nawet do 12 godzin, co na poście utrudnia procesy detoksykacji.

Podczas karmienia piersią nie zaleca się przeprowadzać postu. Jeśli dziecko oprócz pokarmu matki otrzymuje także inny pokarm, wtedy matka może podejmować krótkie posty.

Warzywa i owoce dostarczają dużej ilości wody, która ma nieprzeciętne właściwości, z tego powodu, że jest pełna bioaktywnych substancji, w tym enzymów, które pochodzą z surowych roślin. W trakcie postu zaleca się picie około 30 ml wody na 1 kg masy ciała. W ciągu dnia wypijaj około 1,5 - 2,5 l wody, co pozwoli na skuteczne usuwanie toksyn z organizmu.  Może to być woda przegotowana, mineralna, źródlana, macerowana z owocami i ziołami. Nie popijaj posiłków, pij przynajmniej 30 minut przed posiłkiem lub 30 minut po jego spożyciu.

Osoby na diecie wegetariańskiej (bezmięsnej) są zdrowsze, niż na diecie mięsnej. Spożywanie mięsa wiąże się z rozwojem wielu chorób, m.in. miażdżycy, cukrzycy i nowotworów, co wykazał słynny program The China Study pod kierownictwem Collina Campbella. W związku z tym warto byłoby, aby osoby chorujące na cukrzycę, miażdżycę, czy nowotwory, przeszły na dietę bezmięsną, bogatą w warzywa, owoce, nasiona, orzechy.  

Osoby zdrowe muszą rozważyć i wybrać odpowiedni model żywienia, ważne jest, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników pokarmowych. Jeśli decydujesz się, aby źródłem białka były produkty zwierzęce (mięso, jajka, nabiał) to pamiętaj, aby pochodziły od zwierząt karmionych w sposób naturalny (trawą). Warto też wykluczyć produkty, które wskazał test nietolerancji pokarmowej np. Food Detective, bo może okazać się, że masz nietolerancję nabiału, czy jajek i wówczas niezależnie od źródła ich pochodzenia  nie będą dla Ciebie dobrym pokarmem; możesz mieć z tego powodu szereg dolegliwości, a nawet choroby z typu autoagresji.

Wówczas warto zastąpić nabiał, odpowiednikami roślinnymi np. mlekiem kokosowym, serkiem tofu. Warto też pamiętać, że spożywanie białka zwierzęcego aktywuje w naszym organizmie czynnik wzrostu zwany IGF-1, który może stymulować różnego rodzaju choroby rozrostowe (nowotwory, przerost prostaty, kardiomiopatia, zwyrodnienia stawów). W takich przypadkach post warzywno-owocowy może odwrócić tego rodzaju choroby, gdyż hamuje ten czynnik. 

Cukier powstaje w wyniku przemysłowego przetworzenia buraka cukrowego i tak jak sam burak cukrowy jest zdrowym pokarmem, to wyekstrahowany z niego cukier nie zasługuje na miano pokarmu, gdyż jest jedną z największych toksyn, która zaburza trzy główne “sterownie” w organizmie, a więc układ nerwowy, immunologiczny i hormonalny. Dodatkowo zwiększa w mózgu morfinę i serotoninę, co powoduje dobre samopoczucie, jednak prowadzi do uzależnienia. Cukier działa stresogennie, a w związku ze zwiększeniem poziomu insuliny, prowadzi do otyłości, miażdżycy, udarów, cukrzycy. Niekorzystnie obniża odpornośc organizmu, co może prowadzić, nie tylko do próchnicy zębów, ale także częstych infekcji, zwłaszcza   drożdżycy (candidiaza). Sprzyja również rozwojowi chorób z autoagresji, takich jak: gościec, toczeń, stwardnienie rozsiane, choroba Hashimoto.  W każdym przypadku warto rezygnować ze słodyczy i słodkich przekąsek, a w ich miejsce wybierać pokarmy zawierające naturalne cukry, takie jak: słodkie owoce, orzechy, migdały, czy miód.

Najzdrowsza jest żywność surowa, która jest pełna substancji bioaktywnych, a w tym enzymów, usprawniających nasze przemiany. Gotowanie niszczy enzymy i obniża wartość bioaktywną pokarmu. Badanie eksperymentalne wykazały, że jeśli przez dłuższy czas zwierzęta były karmione wyłącznie gotowanymi warzywami i owocami to nie przeżywały. W każdym przypadku warto w naszym menu zwiększyć ilość surowizn i wprowadzić zwyczaj krótkiego gotowania na parze. Gotowanie warzyw i owoców zwiększa ich indeks glikemiczny, co oznacza, że takie pokarmy w większym stopniu, niż surowe zwiększają poziom cukru i insuliny we krwi. Nie jest to korzystne zjawisko na poście. Również nasze doświadczenia z dietą opartą wyłącznie na gotowanych warzywach i owocach, nie dawały korzyści leczniczych, dlatego też rośliny gotowane powinny stanowić jedynie nieduży dodatek do diety.

Post warzywno-owocowy ma stosunkowo niewiele przeciwwskazań. Jednakże najważniejsze z nich to:

  • trudny do opanowania lęk przed dietą (stres z tym związany uniemożliwi ustrojowi pełne wykorzystanie własnych samouzdrawiających mechanizmów);
  • ciąża i karmienie;
  • okres dzieciństwa, a u dziewcząt także dojrzewania;
  • stosowanie leków immunosupresyjnych (hormonalnych, sterydowych , cytostatyków);
  • choroba Addisona;
  • ostra porfiria;
  • Choroby wyniszczające (krańcowa niewydolność narządów, choroba nowotworowa w stadium zaawansowanym);
  • choroby związane z przyspieszonym metabolizmem jak nadczynność tarczycy;
  • po transplantacji narządów;
  • ciężkie depresje.

Zdecydowanie tak. Jeżeli masz możliwość, korzystaj z żywności ekologicznej, kupowanej od lokalnych producentów lub na bazarach. Nie tylko z owoców i warzyw, ale również  ryb, nabiału i jaj, czy drobiu. Korzystaj z certyfikowanych źródeł, wolnych od nawozów, antybiotyków i pestycydów. Zwracaj uwagę na skład kupowanych produktów. Poświęć więcej czasu, aby przeczytać etykiety najczęściej kupowanych produktów spożywczych. Pamiętaj, że im krótszy skład, tym bardziej wartościowy produkt.

Przygotowanie do postu jest bardzo ważnym etapem, który sprawia, że przyzwyczajasz swój organizm do zmiany sposobu odżywiania i rozpoczynasz wstępne oczyszczanie organizmu. Dzięki tej fazie łatwiej będzie Ci przejść przez post, zyskasz więcej energii, poprawisz samopoczucie i zyskasz lepsze efekty w redukcji masy ciała. Dzięki wprowadzeniu systematycznego rytmu posiłków łatwiej będzie przyzwyczaić się do ograniczeń podczas postu.

Posty przerywane to stosowanie ograniczeń kalorycznych w różnych amplitudach czasowych, tygodniowych, dziennych czy dobowych. Najbardziej popularne schematy włączania postu do schematu żywieniowego to:

  • okna żywieniowe (gdzie post jest stosowany w rytmie dziennym - czyli spożywanie posiłków ograniczasz do uściślenia czasu w rytmie dobowym. Możesz rozłożyć posiłki na dwa cykle - 12 godzin, kiedy jesz oraz 12 godzin kiedy nie przyjmujesz pokarmów - dopuszczalne jest picie wody czy herbaty). Okna żywieniowe są częstym schematem posiłków w ośrodkach z dietą dr Dąbrowskiej - zarówno podczas etapu postu, jak również żywienia pełnowartościowego. Godziny spożywania posiłków w ośrodkach to 9.00 śniadanie, 13.00 obiad, 17.30 - 18.00 kolacja. Wprowadzenie rytmu spożywania posiłków i konsekwentne jego stosowanie przynosi świetne rezultaty.
  • plan 5:2 (w ramach którego stosujemy ograniczenia kaloryczne 2 dni w tygodniu: tu świetnie sprawdza się aplikacja, w której sprawnie i systematycznie możesz wybrać np. postne piątki i wtorki) - znany jako dieta 5:2 dr. Michaela Mosleya. Jedna z najpopularniejszych form wprowadzania restrykcji kalorycznych w Europie we współczesnym stosowaniem postu w redukcji wagi.
  • post okresowy, w ramach którego raz na określony czas wprowadzasz post np. Na kilka dni, czy w ekstremalnych przypadkach tygodni. Ten rodzaj postu jest ściśle powiązany z praktykami religijnymi, np. wielki post, adwent.

Zachęcam do przeczytania artykułu : Post cofa choroby i cierpienia. Może być dla nas ratunkiem 

Warning! The author is not responsible for any complications resulting from the application of the vegetable and fruit diet without medical supervision
EN
PL EN