About diet

Discover the phenomenon of vegetable and fruit diet

Fenomen postu

Poznaj fenomen postu warzywno-owocowego w diecie dr Ewy Dąbrowskiej®

Kiedy to przed ponad trzydziestu laty, po raz pierwszy zastosowałam u ciężko chorego na serce pacjenta z dużą nadwagą post, który polegał na spożywaniu wyłącznie tartej marchwi (link do surówki) i piciu wody, doznałam prawdziwego olśnienia; pacjent zaczął szczupleć i jednocześnie zdrowieć, a poprawa dotyczyła nie tylko choroby serca, ale także innych dolegliwości. Co ciekawe, nie odczuwał on głodu, a w miarę, jak ustępowały kolejne objawy, inne parametry dodatkowych badań wracały do normy.
Z czasem wzbogacałam post o kolejne warzywa i owoce, które przynosiły dobre efekty lecznicze u pacjentów podejmujących tę kurację. Tak powstawała pierwotna wersja diety warzywno-owocowej, której efekty były zdumiewające.
Stałam przed niewiadomą: widziałam skutek tej postnej kuracji, jednak nie znałam mechanizmu, który powodował tak spektakularne zmiany zdrowotne w tak krótkim czasie. Nurtowało mnie pytanie, w czym tkwił fenomen tego zjawiska?
Późniejsze doświadczenia uzyskane na podstawie obserwacji wielu pacjentów stosujących systematycznie posty, jak również w oparciu o dostępną na tamten czas literaturę, pozwoliły mi utwierdzić się w przekonaniu, że rzeczywiście te fenomenalne zdolności organizmu wiążą się z procesami autofagii, które post aktywuje i znacznie przyspiesza.
W procesie odżywiania wewnętrznego (autofagii) następuje zamiana zwyrodniałych elementów komórek na glukozę, niezbędną dla funkcjonowania mózgu i serca, której dowóz w czasie postu jest znikomy. Jednocześnie te chore i zniszczone struktury są odzyskiwane w procesie recyklingu i służą do odbudowy nowych i zdrowych komórek, co wykazał w swoich badaniach nad autofagią, laureat nagrody Nobla (2016) Japończyk prof. Yoshinori Ohsumi.
Wartość lecznicza postu wiąże się również z aktywacją wewnątrzkomórkowych sirtuin – niedawno odkrytych białek, odpowiedzialnych za długowieczność. Mają one zdolność naprawy materiału genetycznego DNA. Dzięki temu procesowi może nastąpić zwiększenie energii ATP, przybytek mitochondriów, regeneracja tkanek, cofanie się blizn, zmarszczek, zwyrodnień, zmniejszanie się guzów, wraz z przywróceniem do normy wyników badań biochemicznych, gdyż norma jest zapisana w genach.
Polifenole, czyli bioaktywne związki, w które obfitują warzywa i owoce mają również zdolność aktywacji sirtuin. To jeszcze bardziej potęguje ich korzystne działanie.
Niska kaloryczność postu wiąże się z redukcją tłuszczu, a zwłaszcza niebezpiecznego tłuszczu trzewnego, który w przypadku otyłości produkuje hormony odpowiedzialne za powstawanie zespołu metabolicznego. Dzięki takiemu postowi staje się realne odwrócenie szeregu przewlekłych chorób cywilizacyjnych, takich jak: cukrzyca typu II, nadciśnienie, choroba niedokrwienna serca, zakrzepica, zaburzenia lipidowe.
Są także choroby, w których nie mamy doświadczeń z użyciem kuracji postnej, zawsze jednak warto podjąć próbę, spożywanie samych warzyw i owoców nie jest szkodliwe, [patrz publikacje: Ewa Dąbrowska i wsp. Ocena podstawowych parametrów biochemicznych surowicy krwi i moczu oraz lipidów surowicy u otyłych chorych z metabolicznym zespołem X, leczonych dietą bardzo niskoenergetyczną przez 6 tygodni. Bromat. Chem. Toksykol. 1997,30 (4), 353-355], więc jeśli tylko nie ma przeciwwskazań do diety, dlaczego by nie spróbować tej metody?

Czym jest proponowana dieta
warzywno-owocowa?

W przypadku nagłych i poważnych stanów chorobowych,  jak również w sytuacjach zagrożenia życia, leczenie farmakologiczne, czy też zabiegi operacyjne, są często jedynym ratunkiem. Jednakże, jeśli i ono zawodzi, a choroba się przedłuża, zachęcam do stosowania diety warzywno-owocowej jako skutecznej i nieinwazyjnej metody profilaktyki i leczenia.

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej® to nie tylko etap postu warzywno-owocowego, z którym najbardziej jest kojarzona. Koncepcja żywienia według diety dr Ewy Dąbrowskiej® składa się z kilku etapów, niosących za sobą stałą zmianę stylu życia. Dzięki nim możemy uzyskać długotrwałe korzystne wyniki zarówno w profilaktyce, jak i leczeniu różnych chorób.
Dieta dr Ewy Dąbrowskiej® obejmuje kilka etapów: 1. Przygotowanie do postu przez eliminację np. kawy, mięsa, czy też nietolerancji pokarmowych;
2. Post warzywno-owocowy (zamiennie nazywany dietą warzywno-owocową) połączony z aktywnością ruchową celem oczyszczenia organizmu i przywrócenia równowagi zdrowotnej (homeostazy) i harmonii psychiczno-duchowej;
3. Przejście od postu do diety pełnowartościowej (tzw. wyjście z postu);
4. Żywienie pełnowartościowe, aktywność fizyczna i zwyczaj praktykowania okresowych postów już na stałe.
Post warzywno-owocowy nie jest dietą odchudzającą, jest to przede wszystkim kuracja oczyszczająco-normalizująca. Utrata wagi wiąże się ze spalaniem w głównej mierze tkanki tłuszczowej, a nie mięśni, gdyż taką właściwość ma post – aktywując te same procesy, co dieta ketogeniczna (redukcja węglowodanów). By utrwalić korzystne wyniki warto wprowadzić prozdrowotną zmianę stylu życia już na stałe.
It is worth noting that also underweight people can, after cleansing fasting, also restore their body weight to normal during nutritious nutrition.
Dieta ta jest oparta na naturalnych produktach roślinnych, które zawierają tysiące bioaktywnych substancji, w tym: enzymów, polifenoli, mikroelementów, witamin i innych o właściwościach leczniczych, uruchamiających procesy detoksykacji, niwelujących toksyczne wolne rodniki, korzystnie alkalizujących. Procesy te w naturalny sposób sprzyjają powrotowi do równowagi zdrowotnej. Podobny rodzaj postu jest opisany w Piśmie Świętym w księdze Daniela (Dn. 1,12-15), stąd post warzywno-owocowy często jest utożsamiany z biblijnym postem Daniela.

Rules of treatment with a vegetable and fruit diet

Przez okres od kilku dni, do kilku tygodni, w zależności od wskazań, zaleca się prowadzić post oparty na warzywach nisko skrobiowych: korzeniowych (marchew, burak, seler, pietruszka, rzodkiew), kapustnych (różne rodzaje kapusty, kalafior, brokuł, jarmuż, kiełki), cebulowych (cebula, por, czosnek), dyniowatych (dynia, kabaczek, ogórki), psiankowatych (pomidor, papryka), liściastych (różne rodzaje sałat, natka pietruszki, zioła). Równocześnie można spożywać niewielkie ilości niskocukrowych owoców, takich jak: jabłka, grejpfruty, cytryny i jagody. Szczególnie cenne są zielone soki, które pochodzą z zielonych pędów roślin. Są one bogatszym źródłem bioaktywnych składników, niż korzenie, zawierają chlorofil, którego budowa jest pod względem chemicznym podobna do hemoglobiny. Mają aktywne enzymy, które oczyszczają, odtruwają, odnawiają krew, ułatwiają trawienie, alkalizują, dostarczają tlenu, energii, witamin i minerałów w najlepiej przyswajalnej postaci. Przykłady zielonych pędów na soki: natka pietruszki, seler naciowy, botwina, mniszek, pokrzywa, szczaw, szpinak, brokuły, kapusta, jarmuż, sałata, kiełki lucerny, trawa z pszenicy.
Vegetables and fruits are recommended to eat mainly raw, in the form of salads, cocktails and vegetable soups seasoned with herbs, stewed and baked vegetables.
Drinks include water, vegetable and fruit juices, fruit or herbal teas, sugar-free compotes, vegetable decoctions. During the treatment, do not eat any other food, for example, bread, groats, oil, etc. Do not drink coffee, strong tea, alcohol or smoke.

Sample daily menu

(podczas postu warto wspomagać się publikacjami z gotowymi przepisami lub aplikacją z gotowym menu i listą zakupów)

We start the day by drinking 1 cup water with lemon or acidified with two teaspoons of apple cider vinegar.

Breakfast:

sok pomidorowy;

zakwas z buraków;

surówka 1. z tartej marchwi z jabłkiem i cytryną;

surówka 2: z kapusty kiszonej z dodatkiem szczypiorku;

warzywa gotowane: brokuł z koperkiem.

Dinner:

sok zielony z jarmużu i jabłek;

surówka 1: świeża kapusta z dodatkiem marchewki i koperku;

surówka 2: pomidor z cebulą, przyprawiony octem jabłkowym i bazylią;

zupa krem z kalafiora z warzywami;

kompot z jabłek z dodatkiem przypraw (goździki, cynamon).

Supper:

sok wielowarzywny;

surówka 1: z selera naciowego i białej rzodkwi z kiełkami brokułu;

surówka 2: tarte jabłko z dodatkiem truskawki;

warzywa gotowane: leczo jarskie z cukinii z pomidorami, cebulą i papryką;

herbata miętowa

owoc, ½ grejpfruta

Diet versions

Najcenniejsze są warzywa i owoce w postaci surowej, gdyż posiadają aktywne enzymy i biokatalizatory, a wśród nich tysiące antyoksydantów, między innymi polifenole, likopen, witaminę C oraz E, beta karoten, chlorofil, mikroelementy i błonnik, dlatego też wysoce skuteczną leczniczo okazała się wersja wyłącznie surowa diety, ale także nie mniej jest skuteczna i najczęściej stosowana wersja klasyczna diety, która zawiera warzywa i owoce (w większości surowe), z dodatkiem gotowanych w proporcji np. 3/4 roślin surowych i 1/4 gotowanych.
Bywają przypadki, gdy dieta warzywno-owocowa jest źle tolerowana. W przypadku pojawienia się bólów brzucha, uporczywych wzdęć lub niechęci do diety zaleca się przez kilka dni jej wersję sokową (soki warzywne i owocowe, woda, herbaty owocowe, ziołowe, wywary warzywne) lub wersję gotowaną (warzywa gotowane, zupy warzywne, jabłka gotowane), zwłaszcza na początku kuracji. Dłuższe okresy stosowania wersji gotowanej nie dają jednak korzystnych efektów.
There are also elimination versions of the vegetable and fruit diet, which exclude certain foods, especially salt and pickled cucumbers in patients with hypertension, as well as with edema, because salt retains water, increases blood pressure and increases edema, or a diet version excluding cooked vegetables and fruit: e.g. carrot, pumpkin, beetroot, apple mousse and carrot juice, mainly in patients with diabetes and obesity, because cooked vegetables have higher glycemic indexes than raw ones and therefore can increase blood sugar levels.
Wersja diety eliminująca nietolerancje pokarmowe, czyli m.in. nietolerancję białka, przeciw którym powstają przeciwciała klasy IgG. Takie pokarmy można wykryć testem, np. Food Detective. Praktyka wykazała, że dzięki takiej personalizacji diety jej efektywność lecznicza jest bardzo wysoka, zwłaszcza w chorobach z autoagresją. W autoryzowanych ośrodkach można wykonać takie testy wraz z interpretacją wyników.. Niektóre z ośrodków również oferują wykluczenie nietolerowanych produktów (dietę indywidualną) w ramach pobytu.

Support in cleansing the body during a diet

Współczesny styl życia nie służy zdrowiu, o czym świadczy zatrważająca ilość osób chorych, a także przedwczesnych zgonów. Za główną przyczynę chorób współczesnej cywilizacji uważa się toksyny i niedobory mikroskładników. Post warzywno-owocowy może temu zaradzić, gdyż jest terapią oczyszczającą organizm z toksyn (detoksykacja); równocześnie uzupełnia niedobory mikroskładników pokarmowych. Aby usprawnić procesy oczyszczania, warto taką kurację wspomagać zwiększeniem aktywności ruchowej, gdyż ruch uruchamia w organizmie te same mechanizmy, co post; sprzyja również eliminacji toksyn, redukcji masy ciała, ciśnienia tętniczego, poziomu cukru, cholesterolu itp. Szczególnie cenne okazały się zwłaszcza spacery na świeżym powietrzu, np.: marsze Nordic Walking, gimnastyka, pływanie, czy też umiarkowane ćwiczenia na siłowni. Pomocne mogą być również naturalne terapie oczyszczające, takie jak: lewatywy, hydrokolonoterapia, sauna, a także masaże i zabiegi fizykoterapeutyczne.

Od czego zacząć?

Decyzja o podjęciu postu jest często podyktowana chęcią osiągnięcia szybkich rezultatów w postaci utraty wagi, potrzebą  rozwiązania problemów zdrowotnych. Istotną rolę pełni również oczyszczenie organizmu i ogólnej poprawy zdrowia.

Wiele osób, decydując się na rozpoczęcie przygody z dietą dr Ewy Dąbrowskiej, zadaje sobie często  pytanie: od czego zacząć?

  Warto byłoby w pierwszej kolejności  zapoznać się z istotą działania postu i  ogólnymi  zasadami  przeprowadzania tego typu kuracji.  Informacje na ten temat znajdziesz w naszych publikacjach.  Można również obejrzeć aktualny wykład on-line dostępny na tej stronie.

Należy rozważyć, czy kurację postem będziemy przeprowadzać samodzielnie, w domu, czy też w  grupie, np. w jednym z ośrodków.   Na pierwszy raz warto rozważyć przeprowadzenie  kuracji w grupie,  pod okiem doświadczonej kadry, np. w jednym z certyfikowanych ośrodków, gdzie oprócz właściwie przygotowanych posiłków, położony jest nacisk na niezbędną aktywność ruchową oraz efektywne wypełnienie wolnego czasu. 

Jeśli decydujesz się na samodzielny post, pragniemy poinformować, że wychodząc na przeciw Twoim oczekiwaniom,  stworzyliśmy aplikację pomocną w przeprowadzeniu samego postu, a także  następujących po nim etapów. Aplikacja to narzędzie dostarczające gotowe menu oraz listę zakupów, przygotowanych pod okiem specjalistów dietetyków, które indywidualnie dostosujesz do swoich potrzeb.  Sam określasz cel, który chcesz osiągnąć oraz ustalasz czas trwania kuracji. Z doświadczenia wiemy, że podejmując takie wyzwanie, potrzeba wsparcia innych poszczących osób, dlatego proponujemy dołączenie do społeczności na Facebooku, gdzie można wymieniać się doświadczeniami.

Do you want to know more?

Go to subpage FAQ and learn frequently asked questions

EN
PL EN